Mire elég havi 170 millió forintnyi összeg szerverek fenntartására?

A Pocketpair veetőjének X-en közzétett bejegyzése szerint igencsak költséges fenntartani a Palworld című, jelenleg igencsak népszerű online játékot. Persze nehéz egyetlen, kontextus nélkül megadott számot jól értelmezni, mindenesetre úgy tűnik, havonta 478 ezer dollárba kerül biztosítani a szolgáltatás stabil fenntartását.

Takuro Mizobe így írt:

"A nekünk küldött utasítás szerint semmi esetben sem hagyhatjuk, hogy a szolgáltatás bármilyen körülmények között leálljon, vagyis a költségek figyelmen kívül hagyásával dolgozunk. Folytatjuk az erőfeszítéseinket annak érdekében, hogy minden játékos teljes mértékben kiélvezze a játékot! 
478 000 dollár..."

A poszthoz csatolt kép alapján ez pedig havi költség, nem éves, pláne nem teljes szerverköltség. Persze nem meglepő, hogy magas az összeg, hiszen a játékból 12 millió darabot adtak el Steam-en, illetve ez lett a valaha volt legerősebb Xbox Game Pass launch. Szóval lehet, hogy 170 millió forintos havidíj soknak tűnik, de ez mindössze 14 forint játékosonként úgy, hogy a játékot 29 euróért árulják Steam-en. Vagyis ez a bevétel 0,1 százalékát jelenti – nem számottevő.

És vajon mit jelenthet, hogy a szolgáltatást minden körülmények között elérhetőnek kell lennie? Nagyjából olyasmiket, amiket mi is kínálunk az ügyfeleinknek ilyen esetben:

  • földrajzilag több (kettő vagy három) telephelyen elhelyezett szerverek, úgy, hogy egy telephely kiesése ne okozzon zavart a szolgáltatásban. Persze ha biztosra akarunk menni, minden telephely képes lehet arra az elvi teljesítményre, amit a játék futtatása jelent
  • minden földrajzi ponton kettős energiabetáplálás, egymástól független irányból vételezve. Ha valahol áramkimaradás van, a másik forrásból még mindig áramhoz juthatunk
  • ha mégis mindkét helyen megszűnik az áramszolgáltatás, UPS-ek veszik át az ellátást
  • közben elindul a dízelaggregát, ami hamarosan átveszi a szerverek energiaellátásnak feladatát
  • lehet azzal is megfejelni a dolgot, hogy a dízelaggregátort is duplikáljuk, hogy ha épp a kritikus pillanatban menne tönkre (a nyilván rendszeresen karbantartott, próbaindított) berendezés, ott legyen a másik

Az utolsó pont kivételével ezeket mi is tudjuk biztosítani, és néhány szerver esetében ez nyilván nem 170 millió forint: az összeg azért lehet ilyen magas, mert 12 millióra játékos alá nem elég néhány szerver, valamint mert a gyorsan növő játékosszám esetén fel kell készülni arra is, hogy nemsokára ez 15, majd 20 millió lesz. És ilyen esetben nem minden esetben kifizetődő saját dedikált szervereket építeni, sokkal célravezetőbb egy átmeneti hype esetén bérelni a szervereket úgy, ahogy a kereslet változik. Így a költség tervezhető, a javítás és fenntartás pedig egyszerűsödik.

Kérdés – illetve már nem is annyira kérdés –, hogy egy külső alvállalkozó mennyit számláz a 0 másodperces reakcióidőért.

„Nem számít, csak menjen” – mi ilyen kérés esetén nem lepődtünk meg annyira az összegen a körülmények figyelembevételével.

2024.02.06.

Kérdése van? Hivjon minket bizalommal!

A nap 24 órájában elérhetőek vagyunk, hogy válaszoljunk kérdéseire és tanácsot adjunk szolgáltatásainkhoz.

+36 20 340 3333

Elérhetőségeink

ZeroTime Services
2013 Pomáz, Mikszáth Kálmán utca 36/4
[email protected]
Adószám: 23386031-2-13
B.sz.: 11600006-00000000-48694782
EU Adószám: HU23386031
Cégjegyzék szám: 13-09-147733

Hibabejelentés

E-mail: [email protected]
Web: Hibajegy nyitása
Telefon: +36 20 340 3333

Adatközpont

Szervereink a Drávanet adatközpontjaiban kerültek elhelyezésre.
Adatkezelés adatvédelmi nyilvántartásba vételhez használható címek:
Budapest 1132, Victor Hugo utca 18-22.
Budapest 1138, Váci út 188.